Felix Mendelssohn – Elias

Søndag 27. oktober 2019 kl. 18.00 i Frogner kirke

Elias av Mendelssohn: Mendelssohns siste oratorium forteller den dramatiske historien til den gammeltestamentlige profeten Elias.
Verket ble først oppført på en musikkfestival i Birmingham i 1846 og framføres av ni solister, blandet kor og orkester.

I hovedroller:
• Stefan Adam, bass – som Elias
• Lina Johnson, sopran
• Ivana Milasinovic, alt
• Rolf Sostmann, tenor
• Solistkvartett (navn kommer)
• Evert Karlsson, guttesopran.

• Steffen Kammler, dirigent
Orkester: Musikere fra Norges musikkhøgskole

Billettsalget har startet, kjøp her

J. S. Bach – juleoratoriet (2019)

1., 2. og 3. kantate

Lørdag 21. og søndag 22. desember 2019 kl. 18.00 i Frogner kirke

Tidligere konserter:

W.A. Mozart – Requiem

Mauersberger – Wie liegt die Stadt so Wüst

Oratoriekoret Cæciliaforeningen inviterer til konsert i Frogner kirke 16. og 17. mars 2019

Last ned fullt programhefte her

Konserten inneholder to mektige og gripende verk.
Mozarts Requiem er skrevet i 1791. Mozart døde før verket ble ferdig skrevet, men hans elev Süssmayr fullførte det basert på materiale Mozart etterlot seg. Verket er en bauta i musikkhistorien og samtidig allemannseie, kjent fra blant annet filmen Amadeus. Verket gjenspeiler det meste av dramatikk, ydmykhet, trass og andre følelser man kan forestille seg et menneske kan ha i møte med døden. Teksten er i hovedsak den samme som i den katolske rekviemmessen (messe for en avdød person), som er skrevet flere hundre år før Mozart skrev sitt Requiem. Det er nærliggende å tenke at kombinasjon av den tidløse teksten og hvor aktuell den var for Mozart selv da han skrev verket er en årsak til at musikken har grepet mennesker så sterkt gjennom alle tider. Mozarts Requiem er mesterens mesterverk.

Mauersberger «Wie liegt die Stadt so wüst» er en sørgemotett, skrevet på langfredag i 1945. Mauersberger gikk gjennom Dresden etter bombingen, og legenden sier at han fant elleve korgutter døde i kjelleren til skoleinternatet. Motetten uttrykker fortvilelse, sorg og spørsmål om hvorfor slike ødeleggelser skjer. Teksten er hentet fra Klagesangene i det Gamle testamentet, som skildrer ødeleggelsene av Jerusalem ved babylonernes inntog, og passer også for skildring av tap i krig og andre ødeleggelser i vår tid.

SOLISTER:
– Magnhild Korsvik, sopran
– Gro Bente Kjellevold, alt
– Rolf Sostmann, tenor
– Martin Hatlo, bass

ORKESTER:
Musikere fra Norges Musikkhøgskole

Billettsalget har startet, kjøp her

 

Velkommen til konsert!

Jul 2018: Johan Sebastian Bach – Juleoratoriet

1., 5. og 6. kantate

15. desember og 16. desember 2018 kl. 18.00 i Frogner kirke.

Cæciliaforeningen
Steffen Kammler, dirigent

Solister:
– Gunda-Marie Bruce, sopran
– Lydia Bryngelsson, alt
– Vidar Hellkås, tenor
– Øystein Skre, bass

Orkester:
– Musikere fra Oslo-Filharmonien
– Lars Henrik Johansen, orgel

Last ned komplett programhefte her

28. oktober 2018: J. S. Bach – Messe i h-moll

Oratoriekoret Cæciliaforeningen inviterer til konsert i Frogner kirke 28. oktober.

Messe i h-moll regnes i dag for å være et av Johan Sebastian Bachs
viktigste kirkemusikalske verk og som et foregangsverk for kormusikk.
I 1749 ferdigstilte Bach messen for orkester, kor og fem solister, noe
som skulle bli ett av hans siste verk. H-moll-messen, som verket kalles
på folkemunne, er en fullstendig messe med latinsk tekst som er tonesatt
med hele spekteret av datidens komposisjonsteknikker. Her kan man
høre alt fra gregorianske melodier til koloraturer i kjent barokkstil.

Last ned komplett programhefte her

18 mars 2018: Fauré og Mendelssohn

Konsert i Frogner kirke i Oslo søndag 18. mars 2018 kl. 18.00.

Program:

Requiem av Gabriel Fauré

Gabriel Faurés rekviem er et lavmælt og stille verk som uttrykker et ønske om at døden skal være en forløsende frihet og en evig hvile fra verdens bekymringer. Verket ble skrevet mellom 1887 og 1890 og fremføres av sopransolist, barytonsolist, blandet kor,  orkester og orgel. Denne dødsmessen skiller seg fra andre kjente rekviem ved å legge størst vekt på ideen om evig hvile og velger å se bort fra angsten for død og dommedag. Derfor er også delen om vredens dag, Dies irae, utelatt.

Salme 42 av Felix Mendelssohn Bartholdy

Salme 42 (Wie der Hirsch schreit) er en kantate for sopran, blandet kor og orkester, av Felix Mendelssohn Bartholdy (opus 42).  Teksten er hentet fra Det gamle testamentet, i hovedsak salme 42 i Salmenes bok. Oversettelsen er ved Martin Luther. Verket ble komponert i 1837. Mendelssohns første versjon ble uroppført 1. januar 1838 i Gewandhaus, Leipzig. Hans samtidige, Robert Schumann omtalte verket som det høyeste nivå Mendelssohn hadde oppnådd som komponist av kirkemusikk, ja, det høyeste nivå av nyere kirkemusikk overhodet.

Solister:

  • Ann-Helen Moen, sopran
  • Martin Hatlo, baryton

Jul 2017: Juleoratoriet av Johan Sebastian Bach

1., 2. og 3. kantate

16. og 17. desember 2017 kl 18:00.

Cæciliaforeningen har formidlet julebudskapet til Bachs toner siden 1883. Denne gangen holdes konserten i Trefoldighetskirken.

Juleevangeliet er hovedtemaet i barokkmesterens verk, som innledes av de jublende åpningstonene i den første kantaten som forteller om Jesu fødsel.

Juleoratoriet får sine rike farger i vekslingen mellom store korsatser, enkle salmemelodier og praktfulle solistpartier.

Musikere fra Oslo-Filharmonien er våre faste samarbeidspartnere, mens solistrekken denne gang består av sopranen Gunda-Marie Bruce, alten Anne-Carolyn Schlüter, tenoren Vidar Hellkås og bassen Martin Hatlo.

Det pleier å bli trangt om plassen, så det lønner seg å kjøpe billetter på forhånd og møte tidlig opp. Dørene åpner kl. 17.00.

Velkommen til konsert !

Klikk her for å laste ned brosjyren