Tidligere konserter:
Puccini: Messa di Gloria
Verdi: Stabat Mater
Søndag 19. mars 2023 kl. 18.00 i Frogner kirke
To italienske mestere
Giuseppe Verdi (1813-1901) og Giacomo Puccini (1858-1924) regnes som to av verdens fremste operakomponister gjennom tidene. Mindre kjent er at de begge også skrev kirkemusikalske verk.
Messa di Gloria var Puccinis eksamensarbeid som komponistelev ved Istituto Musicale Pacini i hjembyen Lucca. Selv om Messa di Gloria ikke oppføres så ofte, kan verket høres mistenkelig kjent ut. Noen av melodiene kjenner man nemlig igjen i Puccinis senere operaer. Verket ble urfremført i 1880, da Puccini var 22 år gammel.
På det tidspunktet var Verdi allerede Italias mest berømte operakomponist. Mot slutten av livet påbegynte han sine Quattro pezzi sacri – fire sakrale verk. Stabat Mater var det siste av disse fire verkene – og samtidig det aller siste verket fra Verdis hånd, fullført da komponisten var 84 år gammel.
Med to mesterverk fra henholdsvis begynnelsen og slutten av karrieren til to av Italias mest berømte komponister ønsker Cæciliaforeningen: Velkommen til konsert!
Konserten arrangeres med støtte fra Oslo Musikkråd.

J.S. Bach: Juleoratoriet
Kantate 1, 2 og 3
Lørdag 17. desember og søndag 18. desember 2022 kl. 18.00 i Frogner kirke
I 1883 fremførte Cæciliaforeningen Juleoratoriet for første gang på norsk jord. Det har vi fortsatt med siden – som en av Oslos eldste offentlige juletradisjoner. Ta del i den du også!
Juleevangeliet er hovedtemaet i verket, som innledes av de jublende åpningstonene i den første kantaten om Jesu fødsel. «Juleoratoriet» veksler mellom evangelistens fortelling, store korsatser, enkle salmemelodier og praktfulle solistpartier.
I år framføres kantate 1, 2 og 3, som beskriver de tre første dagene i julen.
Det pleier å bli trangt om plassen, så det lønner seg å kjøpe billetter på forhånd og møte tidlig opp. Dørene åpner kl. 17.00, og du kan laste ned en flyer her!
Konserten støttes av Aktivitetsmidler for kor.

Georg Friedrich Händel: Messias
Søndag 30. oktober 2022 kl. 18.00 i Frogner kirke
Vi ønsker velkommen til Messias av Händel, et av de mest kjente og populære verk i vestlig musikk.
Händels Messias er et bemerkelsesverdig verk. Dette mektige oratoriet, skrevet på bare tre eller fire uker i 1741, har begeistret publikum i 250 år.
Allerede ved uroppførelsen var interessen enorm. Publikum ble bedt om å legge igjen store kjoler hjemme slik at det skulle bli plass til flere i benkeradene. Blant de mange senere beundrere var Wolfgang Amadeus Mozart, som skrev at Händel vet bedre enn noen av oss hva som vil være effektfullt. Når han vil, slår han som et lyn.
I våre dager er fremføring av Messias en fast førjulstradisjon i mange land. I England arrangeres det til og med faste «sing along»-versjoner der publikum inviteres til å synge med på de mange tidløst vakre melodiene – med Halleluja-koret som den aller mest kjente.
I 1881 fremførte Cæciliaforeningen Messias for første gang på norsk jord, i en stappfull Oslo Domkirke. Nå er det igjen tid for at Cæciliaforeningen synger Messias. Du skal slippe å synge med, og kan heller sitte og nyte det aller beste fra et av musikkhistoriens aller mest kjente korverk. Gled deg!

Franz Schubert: Messe i Ess-dur
Søndag 3. april 2022 kl. 18.00 i Frogner kirke
Vi byr denne gang på et mesterverk av Schubert: hans store Messe i Ess-dur.
Dette var et banebrytende verk i sin samtid, og det har ennå en monumental posisjon som et av de vakreste kirkemusikalske verkene fra tidlig romantisk periode.
Schubert ble bare 31 år gammel. Han opplevde mye sykdom og motgang i eget liv, men klarte å lage en motpol til dette i musikken han komponerte. Messe i Ess-dur var det siste verket han fullførte.
Verket oppføres ikke ofte. Det skyldes for en stor del økonomi, fordi det kreves en stor besetning i orkesteret. Vi framfører verket med fremragende musikere og ensemblet Oratoriesolistene. For oss er det en drøm som går i oppfyllelse når vi nå kan ønske velkommen til konsert med dette verket.
Velkommen til konsert!

Konserten støttes av Oslo kommune
Oratoriekoret Cæciliaforeningens
HØSTKONSERT
– med EKKO quartet
Søndag 31. oktober 2021 kl. 18.00 i Frogner kirke
Vi har brukt tiden siden forrige konsert godt og byr på spennende stykker fra gamle
og nye komponister – fra Bach til Nystedt. For aller første gang framfører vi også musikk
av kvinnelige komponister. At det ikke har skjedd før, skyldes i all hovedsak at det
finnes svært få verk for store kor av kvinnelige komponister. Komponistene represen-
terer tiden fra 1500-tallet og fram til i dag, og var, eller er, fra Canada, USA, Stor-
britannia og Tyskland, i tillegg til Norge.
Programmet spenner altså bredere enn det vanligvis gjør på Cæciliaforeningens
konserter. Mye er nytt, men programmet har også et gjenkjennelig preg og klang.
Motetten Der Geist hilft unser Schwachheit auf av J.S. Bach er et av hovedstykkene,
og kan stå for tilstanden av avmakt vi har følt i den siste tiden. Til dette stykket
og til Ave Maria av Nystedt ledsages vi av fremragende unge strykere. EKKO quartet
spiller i tillegg en strykekvartett av Caroline Shaw.
Det er et spennende og optimistisk program vi byr på. Det er en stor glede å endelig
være tilbake. Vi ser fram til å framføre programmet for dere.
1 | John Tavener | Song for Athene |
2 | Knut Nystedt | Ave Maria |
3 | Heinrich Schütz | Die Himmel erzählen die Ehre Gottes |
4 | Caroline Shaw | And the Swallow (psalm 84) |
5 | Caroline Shaw | Entr’acte – STRYKEKVARTETT |
6 | Rebecca Clarke | Ave Maria (Damene) |
7 | Knut Nystedt | I will Praise Thee, O Lord |
8 | J. S. Bach | Der Geist hilft unser Schwacheit auf |
9 | Josef Rheinberger | Abendlied |
Konserten støttes av Oslo kommune og Aktivitetsmidler for kor.
Arvo Pärt – Stabat Mater
For strykeensemble og kor
Egil Hovland – Agnus Dei
For fagott og kor
På fagott: Roman Reznik
Søndag 25. oktober 2020 kl. 18.00 i Frogner kirke
Velkommen til Cæciliaforeningens høstkonsert!
Det er en stor glede å invitere til konsert igjen, selv om den ikke blir helt som vanlig.
Som alle andre virksomheter, har Cæciliaforeningen måttet tilpasse seg til koronapandemien. Blant annet har kormedlemmene møtt på øvelsene på skift mens resten har deltatt via internett. Påskekonserten i vår måtte avlyses da landet stengte ned. Verkene Stabat mater av Arvo Pärt og Agnus Dei av Egil Hovland stod på programmet da, slik de gjør nå i høst. Begge verk er knyttet til asjonstiden, men gir rom for refleksjon på en måte som gjør at de passer til flere tider av året. Vi gleder oss stort over å få framføre musikken for dere sammen med våre musikere!
Arvo Pärt (født i Estland, 1935) er blant de mest framførte nålevende komponistene. Han har utviklet sin særegen stil (tintinnabuli) som er intens og minimalistisk og ofte inspirert av klokkespill og gregoriansk musikk. Dette gjelder også hans Stabat Mater for kor og strykeorkester. Teksten beskriver Marias lidelse ved sønnens kors sett fra tilskuerplass. Den begynner med medfølelse, og ender ønske om Maria forbønn. Koret teller over 80 sangere som sjelden synger sterkt. Dette er med på å gjøre verket til en hudløs og meditativ formidling av smerte som synes så intens at resten av verden forsvinner.
Egil Hovland (1924-2013) skrev flere kirkemusikalske verk for kor og orkester, blant annet bestillingsverkene til signingen av kong Harald og dronning Sonja i Nidarosdomen i 1991. Agnus Dei (Guds lam) ble skrevet og urframført vel ti år senere og beskriver Jesu død og frelsesverk. Det er ikke festmusikk, men det er lett å kjenne igjen komponistens signatur og de majestetiske trekkene fra signingsmusikken. Agnus Dei er skrevet for kor og fagottsolist. Vår solist Roman Reznik er er alternerende solofagottist i Oslo Filharmoniske Orkester.
Smitteverntiltak på konserten.
Bare to tredjedeler av kormedlemmene deltar på konserten. Vi står spredt, i tråd med myndighetenes retningslinjer.
Publikum må også ta smittevernhensyn. Myndighetenes retningslinjer følges. Vi presiserer følgende:
- Følg instrukser fra vaktene.
- Det er markert hvor publikum kan sitte, og vi ber dere respektere dette. Familiemedlemmer og folk som bor sammen kan sitte nærmere.
- Hånddesinfiseringsmiddel blir tilgjengelig ved inngangen.
- Fyll ut skjema med navn og kontaktinformasjon i tilfelle smittesporing skulle bli nødvendig.
- Når konserten er ferdig, ber vi dere huske på å holde avstand når dere går ut av kirken. For å unngå at det blir opphopning i midt- eller sidegangene og i inngangspartiet, tømmes radene en etter en. Vi begynner nærmest utgangsdøra.
- Treffer dere kjente, er det best om dere tar praten utenfor.
- Skulle du være syk eller ha symptomer på luftveisykdom, må vi dessverre be deg gå hjem igjen.
- Dersom du er i karantene pga nærkontakt med smittede eller reiser i land myndighetene pålegger karantene for, må vi også be deg gå hjem.
Det blir gjort opptak av konserten.
Velkommen til konsert !
Johann Sebastian Bach – Juleoratoriet
1., 2. og 3. kantate
Cæciliaforeningen har formidlet julebudskapet til Bachs toner siden 1883, og dette gjør vi også i år.
Lørdag 21. desember 2019 kl. 18.00 i Frogner kirke
Søndag 22. desember 2019 kl. 18.00 i Frogner kirke
Juleevangeliet er hovedtemaet i barokkmesterens verk, som innledes av de jublende åpningstonene i den første kantaten som forteller om Jesu fødsel.
Juleoratoriet får sine rike farger i vekslingen mellom store korsatser, enkle salmemelodier og praktfulle solistpartier.
Årets solister er:
– Nora Oleanne Sårheim, sopran
– Anne-Marie Andersen, alt
– Vidar Hellkås, tenor
– Eilert Taugbøl Hasseldal, baryton
Våre faste samarbeidspartnere er:
– Orkester: Musikere fra Oslo-Filharmonien
– Orgel og cembalo: Lars Henrik Johansen
Oratoriekoret Cæciliaforeningen
Steffen Kammler, dirigent
Det pleier å bli trangt om plassen, så det lønner seg å kjøpe billetter på forhånd og møte tidlig opp. Dørene åpner kl. 17.00.
Velkommen til konsert !

Felix Mendelssohn – Elias
Søndag 27. oktober 2019 kl. 18.00 i Frogner kirke
Mendelssohns siste verk (1846) forteller historien om den gammeltestamentlige profeten Elias’ dramatiske liv og gjerning. Mendelssohn og Elias representerer på hver sin måte spesielle personligheter. Verket er et sjeldent vakkert og sterkt drama.
Mendelssohn og hans musikk var elsket og anerkjent allerede i sin samtid. Han var et musikalsk geni som bygde videre på grunnlaget fra oratoriene til J.S. Bach, G.F. Händel og J. Haydn, samt Mozarts operaer. Mange av hans verker er pilarer også i vår tid. Elias er ett av dem. Verket spenner fra det mest lyriske til det mest dramatiske og gjør inntrykk, allerede ved første gangs høring.
Profeten Elias levde 900 år før vår tidsregning. Han er en sentral profet både i kristendommen, jødedommen og islam. Elias var sterk i sin overbevisning og brukte sterke virkemidler. Mendelssohn skjønnmaler ikke Elias, men beskriver han, hans kamp og hans liv på godt og vondt. I første del av oratoriet beskrives Elias og Baals profeters «konkurranse» for å framskaffe regn etter flere års tørke. Folket er desperate og kampen profetene imellom likeså. I andre del beskrives Elias’ motsetningsfylte forhold til konge, dronning og folk, hvordan han trakk seg tilbake, gjenvant mot og styrke og fram til han tas opp i himmelen i en ildvogn.
Den omfattende hovedrollen som Elias synges av barytonen Stefan Adam, som er en kjent og profilert opera- og konsertsanger. Han er hentet spesielt for konserten fra Staatsoper i Hannover i Tyskland. Guttesopran Evert Karlsson har sunget flere viktige soloroller på Den Norske Opera og Ballett. Korets hundre sangere er helt sentrale i oratoriet og er aktive i omtrent halvparten av numrene. Dessuten medvirker syv profesjonelle sangsolister, flere av dem med lang fartstid på Den Norske Opera og Ballett.
Cæciliaforeningen er i år 140 år, og med det Norges eldste oratoriekor. Cæciliaforeningen og dirigent Steffen Kammler ønsker velkommen til en stor opplevelse for alle – uansett om det er musikken, dramaet, solistene, koret eller profeten Elias som appellerer mest..
I hovedroller:
• Stefan Adam, baryton – som Elias
• Lina Johnson, sopran
• Ivana Milasinovic, mezzosopran
• Rolf Sostmann, tenor
• Evert Karlsson, guttesopran.
Fra Oratoriesolistene:
• Nora Oleanne Sårheim, sopran
• Siv Iren Misund, mezzosopran
• Ørjan Bruskeland Hinna, tenor
• Eilert Taugbøl Hasseldal, baryton
• Steffen Kammler, dirigent
Orkester: Musikere fra Norges musikkhøgskole
Velkommen til konsert!

W.A. Mozart – Requiem
Mauersberger – Wie liegt die Stadt so Wüst
Oratoriekoret Cæciliaforeningen inviterer til konsert i Frogner kirke 16. og 17. mars 2019
Last ned fullt programhefte her
Konserten inneholder to mektige og gripende verk.
Mozarts Requiem er skrevet i 1791. Mozart døde før verket ble ferdig skrevet, men hans elev Süssmayr fullførte det basert på materiale Mozart etterlot seg. Verket er en bauta i musikkhistorien og samtidig allemannseie, kjent fra blant annet filmen Amadeus. Verket gjenspeiler det meste av dramatikk, ydmykhet, trass og andre følelser man kan forestille seg et menneske kan ha i møte med døden. Teksten er i hovedsak den samme som i den katolske rekviemmessen (messe for en avdød person), som er skrevet flere hundre år før Mozart skrev sitt Requiem. Det er nærliggende å tenke at kombinasjon av den tidløse teksten og hvor aktuell den var for Mozart selv da han skrev verket er en årsak til at musikken har grepet mennesker så sterkt gjennom alle tider. Mozarts Requiem er mesterens mesterverk.
Mauersberger «Wie liegt die Stadt so wüst» er en sørgemotett, skrevet på langfredag i 1945. Mauersberger gikk gjennom Dresden etter bombingen, og legenden sier at han fant elleve korgutter døde i kjelleren til skoleinternatet. Motetten uttrykker fortvilelse, sorg og spørsmål om hvorfor slike ødeleggelser skjer. Teksten er hentet fra Klagesangene i det Gamle testamentet, som skildrer ødeleggelsene av Jerusalem ved babylonernes inntog, og passer også for skildring av tap i krig og andre ødeleggelser i vår tid.
SOLISTER:
– Magnhild Korsvik, sopran
– Gro Bente Kjellevold, alt
– Rolf Sostmann, tenor
– Martin Hatlo, bass
ORKESTER:
Musikere fra Norges Musikkhøgskole
Billettsalget har startet, kjøp her
Velkommen til konsert!

Jul 2018: Johann Sebastian Bach – Juleoratoriet
1., 5. og 6. kantate
15. desember og 16. desember 2018 kl. 18.00 i Frogner kirke.
Cæciliaforeningen
Steffen Kammler, dirigent
Solister:
– Gunda-Marie Bruce, sopran
– Lydia Bryngelsson, alt
– Vidar Hellkås, tenor
– Øystein Skre, bass
Orkester:
– Musikere fra Oslo-Filharmonien
– Lars Henrik Johansen, orgel

28. oktober 2018: J. S. Bach – Messe i h-moll
Oratoriekoret Cæciliaforeningen inviterer til konsert i Frogner kirke 28. oktober.
Messe i h-moll regnes i dag for å være et av Johann Sebastian Bachs
viktigste kirkemusikalske verk og som et foregangsverk for kormusikk.
I 1749 ferdigstilte Bach messen for orkester, kor og fem solister, noe
som skulle bli ett av hans siste verk. H-moll-messen, som verket kalles
på folkemunne, er en fullstendig messe med latinsk tekst som er tonesatt
med hele spekteret av datidens komposisjonsteknikker. Her kan man
høre alt fra gregorianske melodier til koloraturer i kjent barokkstil.

18 mars 2018: Fauré og Mendelssohn
Konsert i Frogner kirke i Oslo søndag 18. mars 2018 kl. 18.00.
Program:
Requiem av Gabriel Fauré
Gabriel Faurés rekviem er et lavmælt og stille verk som uttrykker et ønske om at døden skal være en forløsende frihet og en evig hvile fra verdens bekymringer. Verket ble skrevet mellom 1887 og 1890 og fremføres av sopransolist, barytonsolist, blandet kor, orkester og orgel. Denne dødsmessen skiller seg fra andre kjente rekviem ved å legge størst vekt på ideen om evig hvile og velger å se bort fra angsten for død og dommedag. Derfor er også delen om vredens dag, Dies irae, utelatt.
Salme 42 av Felix Mendelssohn Bartholdy
Salme 42 (Wie der Hirsch schreit) er en kantate for sopran, blandet kor og orkester, av Felix Mendelssohn Bartholdy (opus 42). Teksten er hentet fra Det gamle testamentet, i hovedsak salme 42 i Salmenes bok. Oversettelsen er ved Martin Luther. Verket ble komponert i 1837. Mendelssohns første versjon ble uroppført 1. januar 1838 i Gewandhaus, Leipzig. Hans samtidige, Robert Schumann omtalte verket som det høyeste nivå Mendelssohn hadde oppnådd som komponist av kirkemusikk, ja, det høyeste nivå av nyere kirkemusikk overhodet.
Solister:
- Ann-Helen Moen, sopran
- Martin Hatlo, baryton

Jul 2017: Juleoratoriet av Johann Sebastian Bach
1., 2. og 3. kantate
16. og 17. desember 2017 kl 18:00.
Cæciliaforeningen har formidlet julebudskapet til Bachs toner siden 1883. Denne gangen holdes konserten i Trefoldighetskirken.
Juleevangeliet er hovedtemaet i barokkmesterens verk, som innledes av de jublende åpningstonene i den første kantaten som forteller om Jesu fødsel.
Juleoratoriet får sine rike farger i vekslingen mellom store korsatser, enkle salmemelodier og praktfulle solistpartier.
Musikere fra Oslo-Filharmonien er våre faste samarbeidspartnere, mens solistrekken denne gang består av sopranen Gunda-Marie Bruce, alten Anne-Carolyn Schlüter, tenoren Vidar Hellkås og bassen Martin Hatlo.
Det pleier å bli trangt om plassen, så det lønner seg å kjøpe billetter på forhånd og møte tidlig opp. Dørene åpner kl. 17.00.
Velkommen til konsert !