Johan Sebastian Bach – Messe i h-moll

28. oktober 2018 skal vi framføre Bachs mektige messe i h-moll. Konserten blir i Frogner kirke.

Tidligere konserter:

18 mars 2018: Fauré og Mendelssohn

Konsert i Frogner kirke i Oslo søndag 18. mars 2018 kl. 18.00.

Program:

Requiem av Gabriel Fauré

Gabriel Faurés rekviem er et lavmælt og stille verk som uttrykker et ønske om at døden skal være en forløsende frihet og en evig hvile fra verdens bekymringer. Verket ble skrevet mellom 1887 og 1890 og fremføres av sopransolist, barytonsolist, blandet kor,  orkester og orgel. Denne dødsmessen skiller seg fra andre kjente rekviem ved å legge størst vekt på ideen om evig hvile og velger å se bort fra angsten for død og dommedag. Derfor er også delen om vredens dag, Dies irae, utelatt.

Salme 42 av Felix Mendelssohn Bartholdy

Salme 42 (Wie der Hirsch schreit) er en kantate for sopran, blandet kor og orkester, av Felix Mendelssohn Bartholdy (opus 42).  Teksten er hentet fra Det gamle testamentet, i hovedsak salme 42 i Salmenes bok. Oversettelsen er ved Martin Luther. Verket ble komponert i 1837. Mendelssohns første versjon ble uroppført 1. januar 1838 i Gewandhaus, Leipzig. Hans samtidige, Robert Schumann omtalte verket som det høyeste nivå Mendelssohn hadde oppnådd som komponist av kirkemusikk, ja, det høyeste nivå av nyere kirkemusikk overhodet.

Solister:

• Ann-Helen Moen, sopran
  • Martin Hatlo, baryton

Jul 2017: Juleoratoriet av Johan Sebastian Bach

1., 2. og 3. kantate

framføres 16. og 17. desember kl 18:00.

Cæciliaforeningen har formidlet julebudskapet til Bachs toner siden 1883. Denne gangen holdes konserten i Trefoldighetskirken.

Juleevangeliet er hovedtemaet i barokkmesterens verk, som innledes av de jublende åpningstonene i den første kantaten som forteller om Jesu fødsel.

Juleoratoriet får sine rike farger i vekslingen mellom store korsatser, enkle salmemelodier og praktfulle solistpartier.

Musikere fra Oslo-Filharmonien er våre faste samarbeidspartnere, mens solistrekken denne gang består av sopranen Gunda-Marie Bruce, alten Anne-Carolyn Schlüter, tenoren Vidar Hellkås og bassen Martin Hatlo.

Det pleier å bli trangt om plassen, så det lønner seg å kjøpe billetter på forhånd og møte tidlig opp. Dørene åpner kl. 17.00.

Velkommen til konsert !

Klikk her for å laste ned brosjyren