Neste konsert:
J.S. Bach: Juleoratoriet
Kantate 1, 2 og 3
Lørdag 21. desember og søndag 22. desember 2024 kl. 18.00 i Frogner kirke
I 1883 fremførte Cæciliaforeningen Juleoratoriet for første gang på norsk jord. Det har vi fortsatt med siden – som en av Oslos eldste offentlige juletradisjoner. Ta del i den du også!
Juleevangeliet er hovedtemaet i verket, som innledes av de jublende åpningstonene i den første kantaten om Jesu fødsel. Juleoratoriet veksler mellom evangelistens fortelling, store korsatser, enkle salmemelodier og praktfulle solistpartier.
I år framføres kantate 1, 2 og 3, som beskriver de tre første dagene i julen.
Det pleier å bli trangt om plassen, så det lønner seg å kjøpe billetter på forhånd og møte tidlig opp. Dørene åpner kl. 17.00.
Solister:
Hannah Agnethe Pold, sopran
Tone Kummervold, alt
Vidar Hellkås, tenor
Espen Langvik, bass
Musikere fra Oslo-Filharmonien
Dirigent:
Steffen Kammler
Kor:
Cæciliaforeningen
Du kan også laste ned flyeren her.
Tidligere konserter:
Catharinus Elling: Den forlorne Søn
Francis Poulenc: Stabat Mater
Søndag 27. oktober kl. 18.00 i Frogner kirke
Catharinus Elling (1858-1942) var en av Norges mest kjente komponister i tiden rundt forrige århundreskifte. Da Grunnloven feiret 100 år i 1914, ble et av hans storverk, oratoriet Den forlorne Søn, valgt som jubileets musikalske hovedverk og fremført av et kor på over 500 sangere.
Til tross for positive anmeldelser har stykket sjelden blitt fremført i sin helhet etter dette. Vi vet det ble fremført i 1935, men kjenner ikke til nyere fremførelser.
Denne kvelden får vi derfor oppleve musikk som antakelig ingen nålevende mennesker har hørt. Teksten er skrevet av dikterpresten Jonas Dahl, og bygger på lignelsen om den fortapte sønn, men er skrevet som en samtidshistorie.
I tillegg får vi høre Francis Poulencs (1899-1963) gripende Stabat Mater, et verk i 12 korte deler, bygget på den bibelske historien om Marias lidelser under korsfestelsen av sønnen, Jesus Kristus, og skrevet til minne om en av komponistens nære venner.
Velkommen til konsert!
Konserten støttes av Aktivitetsmidler for kor og Oslo musikkråd.
Dørene åpner klokken 17:00.
Solister:
Birgitte Christensen, sopran
Magnus Fremstad, tenor
Øystein Skre, bass
Orkester:
Cæciliaforeningens orkester
Dirigent:
Steffen Kammler
Kor:
Cæciliaforeningen
Italiensk barokk
Vivaldi og Lotti
Søndag 17. mars kl. 18.00 i Frogner kirke
Alle kjenner til barokkstjernen Antonio Vivaldi. Antonio Lotti derimot, er kun kjent for et kort, men utrolig vakkert stykke – den åttestemte Crucifixus fra hans Credo i F.
Du får høre hele Lottis Credo i Cæciliaforeningens første konsert i 2024, ved siden av tre av Vivaldis sentrale korverk. I dag er det Gloria i D som er den mest kjente av dem, etter å ha vært glemt i 200 år. Sjeldnere å høre, men minst like vakre, er Kyrie i G og Magnificat RV 610.
Med oss har vi 20 av Norges beste unge orkestermusikere og to fremragende sopransolister.
Cæciliaforeningen er også stolt av å presentere to av våre dyktige korister som denne gang får synge solopartier under konserten.
Dørene åpner klokken 17:00.
Solister:
Gunda-Marie Bruce, sopran
Hannah Agnethe Pold, sopran
Korets solister:
Edrian Esmena, tenor
Nicholas Kuhne, bass
Orkester:
Cæciliaforeningens orkester
Dirigent:
Steffen Kammler
Kor:
Cæciliaforeningen
Les et kort intervju med sopransolistene til konserten ved å klikke her eller på bildet under.
J.S. Bach: Juleoratoriet
Kantate 1, 4 og 6
Lørdag 16. desember og søndag 17. desember 2023 kl. 18.00 i Frogner kirke
SOLISTER:
Eldrid Gorset, sopran
Christina Jønsi, alt
Vidar Hellkås, tenor
Brynjar Onsøien, bass
Musikere fra Oslo-Filharmonien
Lars Henrik Johansen, cembalo og orgel
DIRIGENT:
Steffen Kammler
KOR:
Cæciliaforeningen
I 1883 fremførte Cæciliaforeningen Juleoratoriet for første gang på norsk jord. Det har vi fortsatt med siden – som en av Oslos eldste offentlige juletradisjoner. Ta del i den du også!
Juleevangeliet er hovedtemaet i verket, som innledes av de jublende åpningstonene i den første kantaten om Jesu fødsel. «Juleoratoriet» veksler mellom evangelistens fortelling, store korsatser, enkle salmemelodier og praktfulle solistpartier.
I år framføres kantate 1, 4 og 6. Dørene åpner kl. 17.00.
Brahms: Ein deutsches Requiem
Søndag 5. november 2023 kl. 18.00 i Frogner kirke
(Merk ny dato)
Solister:
Ann-Helen Moen (sopran)
Jørgen Backer (baryton)
Dirigent:
Steffen Kammler
Kor:
Cæciliaforeningen
Ein deutsches Requiem regnes som et av Brahms’ mest betydningsfulle verk. Komponisten satte sammen tekster fra både det gamle og det nye testamentet og fikk slik muligheten til å gi musikalsk uttrykk for helt personlige refleksjoner om døden. I motsetning til den katolske rekviemteksten med frelsesbudskapet, satte Brahms her mennesket i sentrum, som den etterlatte, den som bærer sorg og lidelse og som trenger trøst.
Brahms var ung, bare i trettiårene, da han komponerte Ein deutsches Requiem. Han hadde opplevd store personlige tap ved sin kjære venn Robert Schumanns og sin egen mors død. Inderlige og sarte partier står i sterk kontrast til mørke og dramatiske avsnitt, som krever et stort kor, et fullt «romantisk» orkester og to sangsolister. Opprinnelig bestod verket av seks deler, men fikk senere tilføyd en syvende del. Versjonen med syv deler hadde urpremiere i 1868 og er den vi fremfører.
Konserten varer i omtrent 75 minutter, og fremføres med støttemidler fra Bergesenstiftelsen, Oslo kommune og Aktivitetsmidler for kor.
Puccini: Messa di Gloria
Verdi: Stabat Mater
Søndag 19. mars 2023 kl. 18.00 i Frogner kirke
To italienske mestere
Giuseppe Verdi (1813-1901) og Giacomo Puccini (1858-1924) regnes som to av verdens fremste operakomponister gjennom tidene. Mindre kjent er at de begge også skrev kirkemusikalske verk.
Messa di Gloria var Puccinis eksamensarbeid som komponistelev ved Istituto Musicale Pacini i hjembyen Lucca. Selv om Messa di Gloria ikke oppføres så ofte, kan verket høres mistenkelig kjent ut. Noen av melodiene kjenner man nemlig igjen i Puccinis senere operaer. Verket ble urfremført i 1880, da Puccini var 22 år gammel.
På det tidspunktet var Verdi allerede Italias mest berømte operakomponist. Mot slutten av livet påbegynte han sine Quattro pezzi sacri – fire sakrale verk. Stabat Mater var det siste av disse fire verkene – og samtidig det aller siste verket fra Verdis hånd, fullført da komponisten var 84 år gammel.
Med to mesterverk fra henholdsvis begynnelsen og slutten av karrieren til to av Italias mest berømte komponister ønsker Cæciliaforeningen: Velkommen til konsert!
Konserten arrangeres med støtte fra Oslo Musikkråd.
J.S. Bach: Juleoratoriet
Kantate 1, 2 og 3
Lørdag 17. desember og søndag 18. desember 2022 kl. 18.00 i Frogner kirke
I 1883 fremførte Cæciliaforeningen Juleoratoriet for første gang på norsk jord. Det har vi fortsatt med siden – som en av Oslos eldste offentlige juletradisjoner. Ta del i den du også!
Juleevangeliet er hovedtemaet i verket, som innledes av de jublende åpningstonene i den første kantaten om Jesu fødsel. «Juleoratoriet» veksler mellom evangelistens fortelling, store korsatser, enkle salmemelodier og praktfulle solistpartier.
I år framføres kantate 1, 2 og 3, som beskriver de tre første dagene i julen.
Det pleier å bli trangt om plassen, så det lønner seg å kjøpe billetter på forhånd og møte tidlig opp. Dørene åpner kl. 17.00, og du kan laste ned en flyer her!
Konserten støttes av Aktivitetsmidler for kor.
Georg Friedrich Händel: Messias
Søndag 30. oktober 2022 kl. 18.00 i Frogner kirke
Vi ønsker velkommen til Messias av Händel, et av de mest kjente og populære verk i vestlig musikk.
Händels Messias er et bemerkelsesverdig verk. Dette mektige oratoriet, skrevet på bare tre eller fire uker i 1741, har begeistret publikum i 250 år.
Allerede ved uroppførelsen var interessen enorm. Publikum ble bedt om å legge igjen store kjoler hjemme slik at det skulle bli plass til flere i benkeradene. Blant de mange senere beundrere var Wolfgang Amadeus Mozart, som skrev at Händel vet bedre enn noen av oss hva som vil være effektfullt. Når han vil, slår han som et lyn.
I våre dager er fremføring av Messias en fast førjulstradisjon i mange land. I England arrangeres det til og med faste «sing along»-versjoner der publikum inviteres til å synge med på de mange tidløst vakre melodiene – med Halleluja-koret som den aller mest kjente.
I 1881 fremførte Cæciliaforeningen Messias for første gang på norsk jord, i en stappfull Oslo Domkirke. Nå er det igjen tid for at Cæciliaforeningen synger Messias. Du skal slippe å synge med, og kan heller sitte og nyte det aller beste fra et av musikkhistoriens aller mest kjente korverk. Gled deg!
Franz Schubert: Messe i Ess-dur
Søndag 3. april 2022 kl. 18.00 i Frogner kirke
Vi byr denne gang på et mesterverk av Schubert: hans store Messe i Ess-dur.
Dette var et banebrytende verk i sin samtid, og det har ennå en monumental posisjon som et av de vakreste kirkemusikalske verkene fra tidlig romantisk periode.
Schubert ble bare 31 år gammel. Han opplevde mye sykdom og motgang i eget liv, men klarte å lage en motpol til dette i musikken han komponerte. Messe i Ess-dur var det siste verket han fullførte.
Verket oppføres ikke ofte. Det skyldes for en stor del økonomi, fordi det kreves en stor besetning i orkesteret. Vi framfører verket med fremragende musikere og ensemblet Oratoriesolistene. For oss er det en drøm som går i oppfyllelse når vi nå kan ønske velkommen til konsert med dette verket.
Velkommen til konsert!
Konserten støttes av Oslo kommune
Oratoriekoret Cæciliaforeningens
HØSTKONSERT
– med EKKO quartet
Søndag 31. oktober 2021 kl. 18.00 i Frogner kirke
Vi har brukt tiden siden forrige konsert godt og byr på spennende stykker fra gamle
og nye komponister – fra Bach til Nystedt. For aller første gang framfører vi også musikk
av kvinnelige komponister. At det ikke har skjedd før, skyldes i all hovedsak at det
finnes svært få verk for store kor av kvinnelige komponister. Komponistene represen-
terer tiden fra 1500-tallet og fram til i dag, og var, eller er, fra Canada, USA, Stor-
britannia og Tyskland, i tillegg til Norge.
Programmet spenner altså bredere enn det vanligvis gjør på Cæciliaforeningens
konserter. Mye er nytt, men programmet har også et gjenkjennelig preg og klang.
Motetten Der Geist hilft unser Schwachheit auf av J.S. Bach er et av hovedstykkene,
og kan stå for tilstanden av avmakt vi har følt i den siste tiden. Til dette stykket
og til Ave Maria av Nystedt ledsages vi av fremragende unge strykere. EKKO quartet
spiller i tillegg en strykekvartett av Caroline Shaw.
Det er et spennende og optimistisk program vi byr på. Det er en stor glede å endelig
være tilbake. Vi ser fram til å framføre programmet for dere.
1 | John Tavener | Song for Athene |
2 | Knut Nystedt | Ave Maria |
3 | Heinrich Schütz | Die Himmel erzählen die Ehre Gottes |
4 | Caroline Shaw | And the Swallow (psalm 84) |
5 | Caroline Shaw | Entr’acte – STRYKEKVARTETT |
6 | Rebecca Clarke | Ave Maria (Damene) |
7 | Knut Nystedt | I will Praise Thee, O Lord |
8 | J. S. Bach | Der Geist hilft unser Schwacheit auf |
9 | Josef Rheinberger | Abendlied |
Konserten støttes av Oslo kommune og Aktivitetsmidler for kor.
Arvo Pärt – Stabat Mater
For strykeensemble og kor
Egil Hovland – Agnus Dei
For fagott og kor
På fagott: Roman Reznik
Søndag 25. oktober 2020 kl. 18.00 i Frogner kirke
Velkommen til Cæciliaforeningens høstkonsert!
Det er en stor glede å invitere til konsert igjen, selv om den ikke blir helt som vanlig.
Som alle andre virksomheter, har Cæciliaforeningen måttet tilpasse seg til koronapandemien. Blant annet har kormedlemmene møtt på øvelsene på skift mens resten har deltatt via internett. Påskekonserten i vår måtte avlyses da landet stengte ned. Verkene Stabat mater av Arvo Pärt og Agnus Dei av Egil Hovland stod på programmet da, slik de gjør nå i høst. Begge verk er knyttet til asjonstiden, men gir rom for refleksjon på en måte som gjør at de passer til flere tider av året. Vi gleder oss stort over å få framføre musikken for dere sammen med våre musikere!
Arvo Pärt (født i Estland, 1935) er blant de mest framførte nålevende komponistene. Han har utviklet sin særegen stil (tintinnabuli) som er intens og minimalistisk og ofte inspirert av klokkespill og gregoriansk musikk. Dette gjelder også hans Stabat Mater for kor og strykeorkester. Teksten beskriver Marias lidelse ved sønnens kors sett fra tilskuerplass. Den begynner med medfølelse, og ender ønske om Maria forbønn. Koret teller over 80 sangere som sjelden synger sterkt. Dette er med på å gjøre verket til en hudløs og meditativ formidling av smerte som synes så intens at resten av verden forsvinner.
Egil Hovland (1924-2013) skrev flere kirkemusikalske verk for kor og orkester, blant annet bestillingsverkene til signingen av kong Harald og dronning Sonja i Nidarosdomen i 1991. Agnus Dei (Guds lam) ble skrevet og urframført vel ti år senere og beskriver Jesu død og frelsesverk. Det er ikke festmusikk, men det er lett å kjenne igjen komponistens signatur og de majestetiske trekkene fra signingsmusikken. Agnus Dei er skrevet for kor og fagottsolist. Vår solist Roman Reznik er er alternerende solofagottist i Oslo Filharmoniske Orkester.
Smitteverntiltak på konserten.
Bare to tredjedeler av kormedlemmene deltar på konserten. Vi står spredt, i tråd med myndighetenes retningslinjer.
Publikum må også ta smittevernhensyn. Myndighetenes retningslinjer følges. Vi presiserer følgende:
- Følg instrukser fra vaktene.
- Det er markert hvor publikum kan sitte, og vi ber dere respektere dette. Familiemedlemmer og folk som bor sammen kan sitte nærmere.
- Hånddesinfiseringsmiddel blir tilgjengelig ved inngangen.
- Fyll ut skjema med navn og kontaktinformasjon i tilfelle smittesporing skulle bli nødvendig.
- Når konserten er ferdig, ber vi dere huske på å holde avstand når dere går ut av kirken. For å unngå at det blir opphopning i midt- eller sidegangene og i inngangspartiet, tømmes radene en etter en. Vi begynner nærmest utgangsdøra.
- Treffer dere kjente, er det best om dere tar praten utenfor.
- Skulle du være syk eller ha symptomer på luftveisykdom, må vi dessverre be deg gå hjem igjen.
- Dersom du er i karantene pga nærkontakt med smittede eller reiser i land myndighetene pålegger karantene for, må vi også be deg gå hjem.
Det blir gjort opptak av konserten.
Velkommen til konsert !