Historie

Fra 1879 til i dag

Cæciliaforeningens lange historie handler om oppturer og triumfer, om pionerinnsats med førstegangsfremføringer i Norge, om markante dirigenter og ildsjeler blant medlemmene, men også om perioder med lavere aktivitet.

Den handler om jakten på egnede konsertlokaler og om strevet med å sikre økonomien og rekruttere nye sangere. Men enkelte musikkverk går som en rød tråd gjennom historieveven like fra begynnelsen til i dag.

Begynnelsen

De første konsertene

Store oppgaver på rekke og rad

Korforeningen blir til Cæciliaforeningen

Kursendring og Bach-fest

Ny Bach-fest og norske oratorier

Cæciliaforeningen i krigstid og ettertid

Øivin Fjeldstads tid

Taktskifte med Arnulv Hegstad

Med Steffen Kammler til i dag

For mer historie og konsertliste, se https://no.wikipedia.org/wiki/Cæciliaforeningen


Begynnelsen

Ideen om å opprette koret som fra 1902 har hatt navnet Cæciliaforeningen, oppsto i 1879 i Leipzig, Tysklands musikkmetropol. Der forsøkte barytonsangeren Thorvald Lammers å gjøre karriere, men det gikk ikke så bra som han hadde håpet.

Edvard Grieg, som også var i byen, trøstet Lammers med at det fantes andre muligheter: «Hør, Lammers, nu har jeg det. Du skal reise hjem og danne en Korforening til Opførelse af Kirkemusik!»

Thorvald Lammers omkring 1890. Foto: L. Szacinski/Oslobilder.

Grieg hadde selv noen år tidligere stiftet Musikforeningen i Kristiania, der orkesterverkene dominerte repertoaret. Hovedstaden manglet altså et stabilt blandet kor til å fremføre de store musikkverkene for kor og orkester. Høsten 1879 stiftet Lammers sitt kor, som han helt enkelt kalte Korforeningen. Kvinnene strømmet til koret. Dette var en av de få arenaene der de kunne utfolde seg utenfor hjemmet, og mange av dem var godt skolert i musikk. Verre var det å få mennene med, for dette var i mannskorenes glanstid.

Les mer om to førende sopraner i koret. 


De første konsertene

Som første oppgave for koret valgte Lammers Requiem av Luigi Cherubini. Dette verket fra begynnelsen av 1800-tallet var han trolig blitt kjent med i Tyskland.

Konsertdatoen ble bestemt til 8. mai 1880, og fremføringen ble lagt til Logens store sal, byens festlokale. Til tross for god forhåndsomtale i avisene ble det ikke utsolgt hus.

Koret holdt de fleste konsertene sine fra orgelgalleriet i Vår Frelsers kirke i Oslo. Inntil 1930-årene hadde kirken innredning i sengotisk stil. Foto: Wilse 1929/Oslobilder.

Dødsmessens dramatikk ble anskueliggjort da en av orkestermusikerne besvimte og ble båret ut under full musikk. Men koret «var besjælet af vor første ild og kraft og energi, som den første italienske armé da Napoleon førte den over Alperne», mintes en av tenorene.

Året etter fikk Korforeningen sitt store gjennombrudd. Lammers hadde satt Händels Messias på programmet. Det var første gang dette verket ble fremført i Norge. Vår Frelsers kirke, nåværende Oslo domkirke, var full til siste ståplass. Det ble anslått at omkring 3000 tilhørere overvar konserten. Kritikken var overstrømmende, og det måtte arrangeres to ekstrakonserter.

Disse konsertene var også en begivenhet fordi Lammers fikk trumfet geistlighetens motstand mot å bruke kirken til konserter. Men det var selvsagt at både koret, solistene og orkesteret skulle holde til på orgelgalleriet. Det skulle gå nesten hundre år før de medvirkende fikk flytte ned i kirkens kor.

Les mer om hvordan Lammers fikk åpnet Vår Frelsers kirke for konserter i 1881.


Store oppgaver på rekke og rad

Utover på 1880-tallet fulgte flere førstefremføringer: Juleoratoriet av Bach (i april!) og Judas Maccabæus av Händel.

Allerede i 1881 hadde koret medvirket ved Musikforeningens fremføring av Beethovens niende symfoni, også den for første gang i Norge.

Det eldste fotografiet av koret viser en del av Korforeningens medlemmer på sommerutflukt i 1890. Thorvald Lammers i midten og Eva Nansen ved siden av ham i stripete kjole. Foto: Cæciliaforeningens arkiv.

Koret sang alle verkene med norsk tekst, bortsett fra de som var på latin. Lammers selv hadde utarbeidet oversettelsene.

Utenom de store oratoriekonsertene medvirket koret på konserter med sammensatt program i Logen eller i Gymnastikksalen på Akershus, senere også i Brødrene Hals’ Konsertsal i Stortingsgaten. Her kunne sangerne innta podiet foran tilhørerne.

I 1890 reiste Korforeningen på sin første turné. Den gikk til Trondheim, der koret fremførte Judas Maccabæus i Vår Frue kirke. «Koncerten var en Kunstnydelse saa gedigen, som den sjelden eller aldrig er bleven Trondhjem tildel», meldte Adresseavisen. Hundrevis av mennesker møtte opp på jernbanestasjonen for å vinke gjestene farvel.

Les mer om Lammers’ oversettelser og om hans innsats i musikklivet.


Korforeningen blir til Cæciliaforeningen

Frem mot århundreskiftet hadde flere blandede kor etablert seg i Kristiania. Et av dem kalte seg Holters korforening. Det satte fart i ønsket om å finne et mer særpreget navn til Korforeningen.

Det var flere grunner til at valget falt på Cæciliaforeningen. Navnet henspilte på den hellige Cæcilia, musikkens skytshelgen.

Cæciliaforeningens statutter 1902.

Mange steder rundt i Europa fantes det musikkselskaper som var oppkalt etter henne. I Norge kjente man særlig til Cæciliaforeningen i København.

Før navneskiftet hadde Lammers alene stått i spissen for koret, og inntektene fra konsertene tilfalt ham, på samme måte som han også måtte dekke underskuddene. Med den nye organiseringen fortsatte Lammers som kunstnerisk leder.

Eksterne ressurspersoner dannet styret og tok det økonomiske ansvaret, mens kormedlemmene nærmest ble til statister. Denne ordningen varte bare til 1910, da Lammers gikk av som dirigent etter 31 år. Siden har koret hatt et styre, valgt av og blant kormedlemmene.

Les mer om omorganiseringen i 1902.


Kursendring og Bach-fest

Under den nye dirigenten, Karl Nissen, ble korets konsertprofil tydelig forandret. De sammensatte konsertene med mindre verk forsvant.

I tiåret etter 1910 konsentrerte koret seg om de sentrale verkene i oratorielitteraturen. Verdslige verk som Beethovens 9. symfoni ble lagt til Logens store sal eller den nyoppførte Universitetets aula.

Side fra programmet for Bach-festen i 1921.

Ved de fleste konsertene medvirket Nationaltheatrets orkester, fra 1919 Filharmonisk Selskaps orkester, som var sammensatt av musikere fra teaterorkesteret og Musikforeningen.

En milepæl og triumf for koret var Bach-festen i 1921. Professor Karl Straube, kantor ved Bachs egen Thomaskirke i Leipzig, hadde kommet til Norge for å holde orgelkonserter og orgelkurs. Så ble han også bedt om å gjestedirigere Cæciliaforeningen fordi Karl Nissen var blitt alvorlig syk.

Deretter foreslo Straube å holde en Bach-fest etter tyske forbilder. Cæciliaforeningen påtok seg ledelsen av arrangementet, som vokste til fire konserter i løpet av like mange dager. Koret medvirket sterkt: i Johannespasjonen, Magnificat og tre kantater. Det ble trykt et programhefte på åtti sider som samtidig markerte korets førtiårsjubileum.

Bach-festen fikk en enestående publisitet med omtale også i svensk og tysk presse, og den ble regnet som den største musikkbegivenhet i hovedstaden inntil da.

Les mer om presseomtaler av Bach-festen.


Ny Bach-fest og norske oratorier

Til å markere Cæciliaforeningens 50-årsjubileum var det tid for ny Bach-fest i 1930. To år før hadde koret ansatt Arild Sandvold som dirigent etter Leif Halvorsen, som hadde ledet koret fra 1921.

Sandvold la opp et program fordelt på tre konserter. For å komme nærmere en autentisk fremførelsespraksis ble det for testamentariske midler fra Lammers kjøpt inn et cembalo og en oboe d’amore fra Tyskland.

Cæciliaforeningen i Trondheim 1934.

Slike instrumenter fantes ikke i Norge tidligere. Koret medvirket i Johannespasjonen, Magnificat og to kantater, og det fremførte en åttestemt motett a cappella.

Sandvold forble korets energiske og avholdte dirigent i nesten 30 år. I størstedelen av tiden var han domorganist i Vår Frelsers kirke, som fortsatt var korets faste konsertkirke. Men den norske førstefremføringen i 1937 av Matteuspasjonen, der også to andre kor deltok, måtte legges til Nationaltheatret med sitt store scenerom fordi kirken var under restaurering.

Et særpreget innslag i korets repertoar i mellomkrigstiden var oratorier av norske komponister. Først kom Lammers’ alderdomsverk Fred til tekst av Bjørnson i 1922, så Johannes Haarklous betydelige Skabelsen og Mennesket med Wergelands tekst i 1924, og til slutt Arne Eggens veldige Kong Olav, som fikk fire fremføringer i 1933 og 1934.

Les mer om Cæciliaforeningen og Kong Olav.


Cæciliaforeningen i krigstid og etterkrigstid

Før krigsutbruddet var det avtalt at koret skulle fremføre Cherubinis Requiem i NRK som direktesending 28. april 1940.

På tross av det tyske overfallet lyktes det å gjennomføre konserten, som var korets første opptreden i radio.

Tillatelse fra Statens Teaterdirektorat til å fremføre Islandsmoens Requiem.

Et par år senere gikk det ut parole fra hjemmefronten om at man som en stum protest mot okkupantene skulle la være å holde offentlige konserter. Hjemmefronten godtok likevel at det ble gjennomført konserter med verk av norske komponister som hadde holdt sin sti ren i forhold til nazistene.

En konsert med nettopp et slikt verk ble et høydepunkt for koret under krigen. Det var urfremføringen av Sigurd Islandsmoens Requiem i 1943. Dette oratoriet ble et signaturverk for koret i flere år fremover, med konserter i flere østlandsbyer og på turneer til Bergen og København, Brussel og Paris.

Rekken av fremføringer kulminerte med at koret var med i utdrag av verket ved kong Haakons bisettelse i Oslo domkirke i 1957.

Les mer om Cæciliaforeningen og Requiem av Sigurd Islandsmoen.


Øivin Fjeldstads tid

Korets nye dirigent fra høsten 1957 ble Øivin Fjeldstad. Med ham ble dirigentrollen en helt annen. Fjeldstad var sjefdirigent i NRK, senere for Filharmonisk Selskaps orkester.

Betingelsen han satte for å overta Cæciliaforeningen, var at det måtte ansettes en repetitør, slik at han selv bare kunne ta de avsluttende prøvene før hver konsert.

Cæciliaforeningen på galleriet i den restaurerte Oslo domkirke omkring 1960. I midten Øivin Fjeldstad som dirigent, Arild Sandvold som organist og en solist. I flere tiår var korets antrekk kjole og hvitt for herrene, mens damene var i hvitt med korets rosett på brystet. Foto: Cæciliaforeningens arkiv.

Fjeldstad hadde i sine 17 år som dirigent et tett og godt samarbeid med korets formann Rudolf J. Libæk, som var et organisasjonstalent og selv hadde et stort nettverk i musikklivet. Dette ga resultater, som en turné i 1959 til Italia med David Monrad Johansens Voluspå.

Flere av korets konserter ble overført i NRK, og i 1970 hadde koret sin TV-debut med Charpentiers Te Deum. Men konsertene ble færre enn før, og enkelte år var det ingen. I sine siste ti år dirigerte Fjeldstad bare syv konserter, og det gikk nedover med rekrutteringen til koret.

Les mer om Rudolf J. Libæk.


Taktskifte med Arnulv Hegstad

Fra høsten 1977 ble Arnulv Hegstad Cæciliaforeningens nye dirigent. Han innfridde forventningene raskt. I løpet av et par år vokste koret fra 50–60 til rundt 100 sangere, og innføringen av prøvesang for alle medlemmer førte til et nødvendig generasjonsskifte.

Ved hundreårsjubileet i 1979 var koret i god forfatning og feiret seg selv med syv jubileumskonserter, derav to i det nye Oslo Konserthus og en i Reykjavik.

Koret med kapper i Universitetets aula omkring 1980. Arnulv Hegstad i midten. De blå korkappene ble innført like før hundreårsjubileet i 1979 og var i bruk i nærmere 20 år. Foto: Cæciliaforeningens arkiv.

I hele Hegstads periode, frem til utgangen av 2007, holdt Cæciliaforeningen et jevnt og høyt musikalsk nivå, og repertoaret var allsidig og krevende. Men de ytre vilkårene forandret seg. Båndene til Domkirken og til de store nasjonale begivenhetene der løsnet etter at kirken stiftet sitt eget kor.

Cæciliaforeningen fikk også sterkere konkurranse fra andre nyetablerte kor både når det gjaldt rekruttering og konserter, særlig mindre ensembler som tiltrakk seg unge sangere. Hegstad var dirigent også for Akademisk Korforening. Av til gikk de to korene sammen om å fremføre verk som krevde stor orkesterbestning. Av hensyn til utgiftene var det oftest et amatørorkester som da ble engasjert.

Etter noen år i Trefoldighetskirken og Oslo Konserthus ble Frogner kirke fra 1991 korets faste konsertsted. De to førjulskonsertene med Juleoratoriet har siden vært korets sikre publikumsmagnet og økonomiske ryggrad.

Les mer om viktige konserter i Hegstads tid.


Med Steffen Kammler til i dag

Nok et taktskifte kom da Steffen Kammler tiltrådte i 2008. En slunken korkasse gjorde det i begynnelsen nødvendig å velge verk som kunne fremføres med orgel eller liten besetning.

Det krevde mer oppmerksomhet fra korets side på presis intonasjon, virkningsfull dynamikk og tydelig tekstuttale.

Konsert med Reissigers Requiem for kong Carl Johan i Slottskyrkan i Stockholm 5. mai 2014. Kongefamilien på første benk til venstre. Foto: Henrik Garlöv/Kungahuset.se

I senere år har koret innstudert flere kortere a cappella-verk og opparbeidet seg større sikkerhet i det å stå ansvarlig for det musikalske uttrykket alene. Det er både uvanlig og uvant for et så stort kor.

Kammler satte seg tidlig som mål å fremføre verk for kor og orkester av norske komponister. I Nasjonalbiblioteket fant han Georg von Bertouchs 300 år gamle kantate Gott der Herr, der Mächtige redet, som han utarbeidet nytt partitur til. Verket ble fremført i 2009, og NRK sendte flere ganger opptak av det.

Ved senere konserter har koret fremført Psalm 121 av Fartein Valen og Sinfonia da requiem av Kjell Mørk Karlsen. Cæciliaforeningen har hatt ambisjoner om å ta fatt på flere norske verk med stor orkesterbesetning og har søkt om støtte til forskjellige prosjekter, men uten hell så langt.

En suksess ble derimot fremføringen av enda et norsk korverk som bare fantes i manuskript, Friedrich August Reissigers Requiem for kong Carl Johan i 2010. To år senere ble dette verket fra 1844 spilt inn, korets første selvstendige CD-utgivelse.

Med Reissigers Requiem har Cæciliaforeningen også reist på turné til Reissigers fødeby, Bad Belzig i Tyskland, og i 2014 ble koret invitert til å fremføre verket i Slottskyrkan på Stockholms slott ved den svenske markeringen av 200-årsjubileet for 1814. Til stede var den svenske kongefamilien og kronprins Haakon. Dermed kunne også korets kongelige relasjoner bli fornyet. De ble innledet for Norges eldste oratoriekor allerede i 1881, da unionskongen Oscar 2. var tilhører.

Les mer om Reissigers rekviem og konserten i Stockholm.


Lammers ga sangundervisning til mange privatelever. Blant dem var søstrene Mally og Eva Sars, som hørte til en rikt begavet familiekrets. Moren deres, Maren Sars, var søster av dikteren Johan Sebastian Welhaven. Hver søndag holdt hun åpent hus, der venstresidens kulturelle og vitenskapelige elite samlet seg. En av sønnene i huset, historikeren Ernst Sars, var en sentral skikkelse i diskusjonene, mens Mally og Eva besørget de musikalske innslagene. Mally ble kjæreste med Thorvald Lammers og var med i koret hans fra begynnelsen av. I 1881, samme år som de giftet seg, debuterte hun som sopransolist i Paulus av Mendelssohn. Siden medvirket hun ved nesten alle korets konserter i nærmere tretti år. Ofte hadde hun egne avdelinger i konsertene, på samme måte som Thorvald Lammers selv.

Også Eva Sars begynte som menig medlem av koret. Senere fikk hun først og fremst en karriere som romansesangerinne. Men allerede i 1884 opptrådte hun som solist ved en av korets konserter. Ti år senere var hun og Mally solister ved den første norske fremføringen av Johannespasjonen av Bach. Da het hun ikke lenger Eva Sars. I 1889 hadde hun giftet seg med Fridtjof Nansen. Ved vielsen deres i Uranienborg kirke medvirket selvsagt koret.

Ifølge den teologiske forståelsen mange prester hadde, skulle kirkerommet ikke brukes til annet enn gudstjenester. Hvis det først ble sagt ja til ett musikkverk, var det umulig å trekke klare grenser mot andre. Dessuten var det betenkelig å ta inngangspenger i Guds hus. Biskopen selv mente at den eneste akseptable konsertform var om en sangsolist fremførte salmer fra offentlig godkjent salmebok, akkompagnert av orgel.

Thorvald Lammers ville likevel gjøre et forsøk. Med Händels Messias hadde han et godt kort på hånden. Verket var skrevet av en protestant, og alle tekstene var hentet fra Bibelen. Lammers sendte søknaden, og så gikk spekulasjonene om hva utfallet ville bli. Først mange år senere kom det for en dag at sterkere krefter enn biskopen sørget for at søknaden ble innvilget. Det måtte en konge til, og bakom ham sto det en kvinne.

Kvinnen var Alette Due. Hun var enke etter Frederik Due, som hadde vært norsk statsminister i Stockholm i mange år. Thorvald Lammers var en slektning av ham. I Stockholm hadde kongefamilien vært en del av statsministerparets omgangskrets, og Alette Due, som hadde en stor altstemme, hadde sunget for gjestene. Ja, hun hadde til og med fremført duetter sammen med den musikkelskende prins Oscar, som nå var konge.

Som enke flyttet Alette Due tilbake til Kristiania, der kong Oscar ga henne det prestisjefylte vervet som overhoffmesterinne på Slottet. Da hun fikk høre at Lammers strevde med å få tillatelse til å holde kirkekonsert, skal hun ha oppsøkt kongen og bedt ham om å gjøre sin innflytelse gjeldende. Og underet skjedde: Kirkens dører åpnet seg for konserten. Det var som om en demning brast og tonene fra de store, gamle tider fikk uhindret løp, skrev en kritiker 25 år senere. Men det ble ikke solgt billetter ved inngangen. De måtte kjøpes på forhånd i enkelte av byens forretninger.

Alle oversettelsene – eller kanskje skal vi heller si gjendiktningene – som Lammers utarbeidet til korets fremføringer, er til sammen en imponerende prestasjon. I feriene om sommeren sto han grytidlig opp og satte seg til med dette arbeidet. Enkelte av oversettelsene er bevart, skrevet inn i gamle noter. Poetiske mesterstykker er de ikke. Men de gjengir innholdet i originaltekstene godt, og de føyer seg lett til musikken. Oversettelsene var i bruk flere tiår inn på 1900-tallet. Her er et eksempel fra åpningen av Juleoratoriet:

Jubel og glede mot dagen la lyde,

Takk for Guds under til frelse i dag.

Angest og klage hans budskap forbyde,

Lovsang la stige til Guds velbehag.

Tjen ham med takkesang, himmelens herre,

Evig den høyestes navn være ære.

Lammers førte en lett penn. Som syttiåring utga han boken Store musikere. Skildringer fra musikhistorien. I samtiden hadde han også et navn som komponist. Det største verket, oratoriet Fred, skrev han da han var 74. I dag er det bare sangen Sølvet til tekst av Ibsen som lever videre. Men størst var innsatsen hans for å gjøre norsk folkemusikk kjent. Over hele landet holdt han en rekke konserter med folkeviser på programmet. Lammers mottok statens kunstnerlønn, og han er begravet i æreslunden på Vår Frelsers gravlund.

Ved den nye organiseringen i 1902 ble det innført to kategorier medlemskap, abonnerende og assisterende medlemmer. De assisterende var korsangerne selv, som var fritatt for kontingent. De abonnerende medlemmene hadde gratis adgang til konsertene inkludert i sin kontingent. Det var gjennomgående høy sosial profil på de abonnerende medlemmene. Styret besto av en statsråd, en professor i medisin, en pianistinne og en statsministerfrue. Året etter ble det valgt et representantskap som kunne regne en generalkonsul, en ekspedisjonssjef og en fabrikkeier blant sine medlemmer.

Formålet med en slik organisering var utvilsomt å gi koret en sikker økonomisk plattform. Sangerne selv slapp altså å bidra økonomisk til driften av koret, men det skjedde neppe for å friste sangere med dårlig råd til delta. Inntrykket er at også kormedlemmene på denne tiden for en stor del ble rekruttert fra samfunnets øvre sosiale lag. Uansett viste ikke denne organiseringen seg levedyktig, og den ble avviklet etter bare åtte år.

En fremstående tysk musikkritiker som hadde tatt veien fra Leipzig til Kristiania, var ikke lite imponert over hva han fikk høre så langt mot nord. "De korverk som ble fremført ved den første konsert, er alvorlige prøvesteiner på et kors virtuositet, og konserten var i flere henseender overraskende. Spesielt for dem som har påstått at stemmen blir hardere, jo lenger nord man kommer. Korets mest fremtredende egenart var nemlig stemmeklangens bløthet, som nesten nærmet seg det ideelle. Denne første festdag har vist, at det her ikke dreier seg om et dristig forsøk, men om et arrangement som er fullt verdig Bach."

Etter siste konsert med Johannnespasjonen kom det anmeldelser i en rekke norske aviser, der superlativene ble hentet frem. "Uten nogensomhelst indskrænkning kan det sies, at koret nu tilfredsstiller de strengeste musikalske fordringer, og også under større forhold end vore vil hævde sin plads som et førsterangs kor. Alle korsatser i Johannespasjonen klang med en sjelden rytmisk præcision, med sikkerhet og fasthet i indsatserne, men renhet i intonationen og stor fylde og velklang."

I forbindelse med konsertene var det festligheter, mottagelse i den tyske legasjonen og bankett i Rokokkosalen på Grand. Selv om Bach-festen var en enestående begivenhet, kom det også ellers fyldige og for det meste svært velvillige omtaler av Cæciliaforeningens konserter i avisene. Det må ha vært svært tilfredsstillende for medlemmene av koret å få så mye oppmerksomhet ved hver eneste konsert.

Til 900-årsjubileet i 1930 for Olav den helliges fall på Stiklestad skrev forfatteren Olav Gullvåg teksten til en kantate. I den påfølgende konkurransen om musikk til kantaten gikk førsteprisen til Ludvig Irgens-Jensen for hans symfoniske verk Heimferd. Men prisbelønt ble også Arne Eggen, som hadde skrevet oratoriet Kong Olav. Det fikk sin første fremføring i Vår Frelsers kirke våren 1933 med Filharmoniens orkester, 110 sangere fra Cæciliaforeningen, guttekor og mange solister. Alle utøverne var stuet sammen på orgelgalleriet, mens kong Haakon og kronprinsesse Märtha var blant tilhørerne i den fullsatte kirken. Verket ble gjentatt i Universitetets aula samme høst. Kritikerne var fulle av beundring for dette nasjonale dramatiske oratoriet og for fremføringen av det.

Neste år, i 1934, ble verket fremført der det hørte hjemme. Konserten i Nidarosdomen første pinsedag samlet 1400 tilhørere. Cæciliaforeningen og solistene hadde tatt veien fra Oslo. Fra Trondheim medvirket byens symfoniorkester og Domkirkens guttekor. Samme høst ble det arrangert nordisk musikkfest i Oslo, og den ble innledet med den fjerde konserten med Kong Olav, nok en gang i Vår Frelsers kirke.

I 1941 fylte Arne Eggen 60 år og ble feiret av Filharmonisk Selskap med en konsert der et større utdrag fra oratoriet ble oppført og Cæciliaforeningen medvirket. Men nå var krigen kommet, og teksten måtte sendes til teaterkonsulenten for Kultur- og folkeopplysningsdepartementet for vurdering. Teksten ble godkjent, men måtte ikke trykkes i programheftet. Det ble likevel tillatt å gjengi navnene på hovedpersonene sammen med solistnavnene, og verkets tittel fikk passere. For sikkerhets skyld måtte programheftet legges frem for godkjenning. NS-myndighetene ville opplagt gardere seg mot skjulte hentydninger til kong Haakon og kronprins Olav.

Etter krigen, i 1946, medvirket koret ved en fremføring av verket i NRK. Flere ganger senere har Cæciliaforeningen hatt planer om å ta Eggens Kong Olav opp igjen. Men den store orkesterbesetningen, guttekoret og de mange medvirkende solistene gjør en ny fremføring så kostbar og organisatorisk krevende at dette ikke har latt seg realisere.

Sigurd Islandsmoens Requiem skiller seg fra andre tilsvarende komposisjoner ved at det bygger på motiver og vendinger i folketoner fra hjemtraktene hans i Valdres. Islandsmoen hadde selv nedtegnet folketonene i 1934, så det var et jomfruelig musikkmateriale han tok i bruk da han komponerte verket til den tradisjonelle latinske teksten. Arbeidet begynte midt i 1930-årene og ble fullført i 1941. Messen for de døde var sørgelig aktuell i årene da nazisme og fascisme tok grepet om deler av Europa. Det var ikke uproblematisk for Cæciliaforeningen å få tillatelse til en fremføring. Teksten kunne det vanskelig reises innvendinger mot. Men Teaterdirektoratet ville ha sitt igjen og krevde at solistene forpliktet seg til å medvirke ved musikkprogrammer i den NS-styrte NRK. En av solistene gikk ikke med på det og måtte byttes ut.

Urfremføringen 14. januar 1943 sto også i krigens tegn. Organisten, Rolf Karlsen, fortalte hva han opplevde denne kvelden: "Jeg husker at jeg ruslet nedover den mørklagte Ullevålsveien for å være ute i god tid. Da med ett går flyalarmen. Jeg greide å komme meg ned på "Konsen" [Musikkonservatoriet] uten å bli jaget ned [andre steder], og jeg hadde det jo hyggeligere der enn jeg ville hatt i en fremmed kjeller. En halv time senere gikk signalet for "Faren over". Til kirken gikk det nå en jevn strøm av publikum, sangere og musikere, og ca. kl. 21 kunne vi begynne med fullstappet kirke. Det var en eiendommelig stemning i kirken med disse norske tonene. Verket grep sterkt."

Noen dager senere måtte konserten gjentas, og en tredje fremføring i 1943 fant sted i Moss, der Islandsmoen var organist. Da krigen var over, ble utdrag av verket benyttet ved flere minnehøytideligheter for krigens ofre, og da Cæciliaforeningen i 1946 holdt konsert i Københavns domkirke, var også det med Islandsmoens Requiem på programmet. Kritikeren i Berlingske Tidende fant at komponisten sto "paa Traditionens Grund og paa samme Tid med begge Ben i sit eget Lands Fjeldnatur". Enda i ti år til beholdt verket sitt sterke grep om tilhørerne på en lang rekke konserter i inn- og utland.

Rudolf J. Libæk var formann i Cæciliaforeningen fra 1957 til 1961 og på ny fra 1965 til sin død i 1984. Dermed passerte han med en liten margin korets første formann, Holger Sinding-Larsen, som innehadde vervet i 22 år. Libæk blir husket som en utrettelig organisator, alltid opptatt av å sikre korets økonomi og inngå spennende konsertavtaler. Han var Cæciliaforeningen, sa andre i koret om ham.

Av yrke var Libæk kontorsjef i et firma for bake- og konditorvarer, men all sin fritid brukte han i musikklivets tjeneste. Da han kom til Cæciliaforeningen i 1948, hadde han lenge vært formann i to andre kor. Under krigen organiserte han på oppdrag fra hjemmefronten huskonserter med profesjonelle kunstnere som ikke ville stille seg til tjeneste for NS-myndighetene. Da kong Haakon kom tilbake i 1945, var Libæk med på å arrangere en stor sangerhyllest foran Slottet. I Norsk Sangerlag var han medlem av sentralstyret i 15 år og redigerte medlemsbladet i en årrekke. I 1945 opprettet han som bigesjeft firmaet Norsk Konsertdireksjon, som blant annet formidlet musikere til konsertopptredener.

I Cæciliaforeningen var Libæk ikke minst opptatt av å få koret ut på omfattende turneer. I samarbeid med Utenriksdepartementet fikk han i stand en reise til Italia i 1959 med konserter i Roma, Napoli og Catania. Ved korets 100-årsjubileum i 1979 sto han i spissen for en turné til Island.

Men det Rudolf Libæk har etterlatt seg som et varig minne, er jubileumsboken fra 1979. Da var han blitt pensjonist og kunne bruke all sin tid på koret. Han fikk med seg mange hjelpere til å ordne og kopiere korets eget arkiv. For de første 30 årene, der det fantes lite materiale, ble årgang på årgang av de viktigste avisene gjennomgått på jakt etter konsertomtaler. Innsamlingsarbeidet resulterte i 15 store utklippsbøker og et velordnet arkiv, som nå befinner seg på Nasjonalbiblioteket. På basis av dette materialet skrev han en jubileumsbok på to hundre sider. Den har dannet et uunnværlig grunnlagsmateriale for fremstillingen her. Boken inneholder også en kronologisk fortegnelse over korets samtlige konserter fra begynnelsen av, med tilhørende nøkkelopplysninger. Oversikten er siden videreført og finnes i wikipediaartikkelen om Cæciliaforeningen, https://no.wikipedia.org/wiki/Cæciliaforeningen

I 1980-årene holdt Cæciliaforeningen flere konserter i Oslo Konserthus med Hegstad som dirigent. Konsertene oppnådde å bli sendt i opptak i fjernsyn eller radio. Under andre dirigenter medvirket koret også ved festforestillingene ved Kong Olavs 25-års regentjubileum i 1982 og ved feiringen av hans 80-årsdag året etter. Sammen med Akademisk Korforening og Kringkastingsorkesteret fremførte koret i 1987 Mot Ballade av Eivind Groven og Voluspå av David Monrad Johansen. Voluspå ble også spilt inn på CD i regi av Norsk kulturråd.

Et kjempeløft var Verdis Requiem i Konserthuset i 1996 med Akademisk Korforening og Bærum Symfoniorkester. To år senere var Händels oratorium Saul en suksess i Oslo domkirke. Det fristet til to konserter med Jefta av samme komponist i 2000, førstegangsfremføring i Norge. I 1999 hadde Hegstad spent buen høyt og satt Bachs H-mollmesse på programmet, for første gang i korets lange historie. Enda bedre ble det krevende verket tatt hånd om ved to nye konserter i 2001.

Noe så sjeldent som en urfremføring sto koret for i 2004. Til sitt 125-årsjubileum hadde Cæciliaforeningen bestilt et verk av Knut Nystedt, og den nittiårige komponisten svarte med en frisk og ungdommelig komposisjon, Reach out for Peace. Verket ble gjentatt i Frogner kirke tre år senere, i Hegstads siste år som dirigent.

Det var ikke omhyggelig planlegging, men lykkelige tilfeldigheter som førte Cæciliaforeningen til Stockholm i 2014.

Verket som ble fremført der, Reissigers Requiem for kong Carl Johan, står helt for seg selv i komponistens produksjon og i norsk musikkhistorie. Da kongen døde i 1844, var Reissiger engasjert som organist ved det nyopprettede katolske kapellet i Christiania samtidig med at han var dirigent ved Christiania Theater. Med tilgang til teaterets orkester, kor og solister skrev han et rekviem for den lille katolske menigheten. Det vakte slik oppmerksomhet at det etter kort tid måtte gjentas i Vår Frelsers kirke. Senere forsvant originalnotene, men en avskrift fant veien til Gøteborg, der den ble gjenoppdaget på 1970-tallet.

Så ble Steffen Kammler oppmerksom på verket og utarbeidet moderne notemateriale. Han fikk det fremført i 2010 og innspilt to år senere. Deretter begynte kjeden av tilfeldigheter. Et av kormedlemmene fortalte hyttenaboer på Hvaler med familie i Sverige om CD-en med musikk for Carl Johan, og de ble så interessert at de bestilte noen eksemplarer. For i Sverige er denne kongen ikke bare grunnleggeren av det nåværende Bernadottedynastiet, men blir regnet som en de betydeligste monarkene i kongerekken. En CD fant veien videre til næringslivslederen Olof Sjöström, som hadde skrevet bok om Carl Johan og var formann i foreningen Bernadotte-Musei Vänner. Fordi hans bekjentskaper strakk seg helt til kong Carl XVI Gustav, fikk han ideen om å gi et eksemplar av CD-en til kongen i julegave. Sjöström sørget også for at verket ble spilt som bakgrunnsmusikk ved et Carl Johan-arrangement på Stockholms slott.

Innspillingen med Reissigers rekviem vant til de grader gehør i Stockholm at det kom opp et ønske om å få verket fremført med orkester, kor og solister. Anledningen bød seg da 200-årsjubileet for Norges grunnlov og for et Sverige i fred skulle markeres med en foredragsrekke på Stockholms slott 5. mai 2014. Reissigers rekviem ble satt som avslutning på programmet for dagen, og Cæciliaforeningen ble invitert til å delta sammen med medlemmer av Kungl. Hovkapellet og operasolister. Den makeløst gode akustikken i den vakre Slottskyrkan, fullført i 1750-årene, gjorde konserten til en opplevelse for kormedlemmene. Ikke mindre inntrykk gjorde det at kongen så tydelig satte pris på fremføringen av verket som var skrevet til minne om hans store stamfar.