Oratoriekoret Cæciliaforeningen er Norges eldste oratoriekor, med en lang og innholdsrik historie å se tilbake på. I dag er vi et av Oslos største blandede kor med omlag 80 aktive medlemmer. Vårt hovedformål er å fremføre store korverk med orkester og solister, men vi har også prosjekter der vi bidrar med mindre verk, gjerne uten ensemble. Vår faste konsertarena er Frogner kirke i Bygdøy allé. Cæciliaforeningen er et frittstående kor som ikke er tilknyttet noen menighet eller forening. Det er en god alderssammensetning i koret, med sangere fra 18 til 70 år. Vi legger stor vekt på samhold i koret vårt, og det er alltid en god tone og mye humor på øvelsene.

DIRIGENTEN

Steffen Kammler er utdannet i kor- og orkesterdireksjon ved Musikkhøyskolene i Weimar og Leipzig, har arbeidet med flere konsert- og kammerkor siden 1988. Han har tidligere vært ansatt ved Opernhaus Halle og ved Hamburgische Staatsoper, og i perioden 2001 til 2009 har han innehatt stillingen som kormester i Den Norske Opera og Ballett. Steffen overtok stillingen som Cæciliaforeningens dirigent og kunstneriske leder våren 2008 etter Arnulv Hegstad. Steffens er en engasjert, ambisiøs og meget inspirerende dirigent som vi i Cæciliaforeningen er svært fornøyde med å ha fått med på laget.

Repetitør

Stefan Zlatanos er Cæciliaforeningens faste repetitør, og koret har hatt stor glede av hans kunnskap, inspirasjon og assistanse.

Stefan er utdannet pianist og kordirigent og har studerte ved både Norges Musikkhøgskole (NMH) 2009 og ved «Hanns Eisler Hochschule für Musik Berlin». Han har også tatt etterutdanning i kordireksjon med ved NMH.

Stefan jobber fast som akkompagnatør ved NMH, Oslo By Steinerskole, Høyskolen i Staffeldtsgate og Universitetet i Agder (UiA). Han har også lang erfaring med å undervise i musikkteori for amatørmusikere.

Stefan har bred erfaring med korledelse, og han har dirigert flere verker for kor og orkester. Høsten 2014 var han dirigent for uroppføringen av «Kunsthall Oslo» sin konseptopera-opptreden i Oslo rådhus, en oppføring som ble nevnt i New York Times. Under Oslo Operafestival var han musikalsk ansvarlig for oppsetningen av «I pagliacci».

Stefan driver også et prosjektbasert vokalensemble, Oslo madrigalensemble, som opptrer på offentlige konserter og i lukkede sammenhenger. Stefan spiller fast i inn- og utland med Alexander Rybak, og arbeider jevnlig med flere av Norges fremste operasangere, bl.a. på legendariske Underwater Pub. Han er en meget ettertraktet freelance-pianist, og spiller alt fra klassisk, jazz og pop til samtidsmusikk og folkemusikk. Han komponerer, arrangerer og synger.

I 2016 ga Stefan ut sin første soloplate.