LOTTI, BACH og HÄNDEL

Cæciliaforeningen inviterer til konsert i Frogner kirke 2. april.
På programmet står tre flotte verk fra barokken: Lottis åttestemte Crucifixus, Bachs mest komplette kantate og Händels sprudlende ungdomsverk.

Solister: Gunda-Marie Bruce, sopran. Lydia Bryngelsson, mezzosopran. Rolf Sostmann, tenor. Haakon Hille Hustad, bass.
Orkester: Studenter fra Norges musikkhøgskole. Lars Henrik Johansen, cembalo
Kor: Cæciliaforeningen    Dirigent: Steffen Kammler

BILLETTER:
Full pris – 360
Honnør – 320
Barn/studenter – 100
www.billettservice.no/
tlf. 815 33 133
eller v/inngangen (kort/kontanter)

Dixit Dominus av Georg Friedrich Händel (1685-1759) er en tonsetting av Salme 110, skrevet for fem solister, femstemmig kor og orkester. Verket ble påbegynt i Halle, og fullført på bestilling i 1707 eller 1708 i Roma. Den unge Händel viser en åpenbar vilje til å demonstrere den fulle bredde av sine evner som komponist. Med storslåtte korsatser, kraftfulle tonemalerier, så vel som lyriske solopartier, pekte verket fremover mot oratoriet Messias trettifem år senere.

Credo i F er skrevet av komponisten Antonio Lotti (1667- 1740) og representerer typisk venetiansk barokk kirkemusikk. Lotti hadde sitt hovedvirke som kapellmester ved Markuskirken i Venezia, men skrev også en lang rekke operaer. Credo i F inneholder hans kanskje mest kjente enkeltstående kirkemusikalske komposisjon, nemlig Crucifixus som er en åttestemt korsats med tekst som beskriver korsfestelsen.

Wachet auf, ruft uns die Stimme ble komponert i Leipzig i 1731 av Johann Sebastian Bach og urfremført 25. november samme år. Dette var hans kantate nr. 140 og ble skrevet for den 27. søndagen etter treeninghetssøndag. Kantaten er basert på salmen med same navn av Philipp Nicolai. Dette stykket kirkemusikk er regnet som noe av det mest komplette Bach skrev og er da også et av de mest populære.

Velkommen til konsert! (se vedlagt konsertplakat)