Steffen Kammler er vår kunstneriske leder og dirigent og har vært det siden 2008.

Bakgrunn og utdanning

Han har sin bakgrunn fra Øst-Tyskland. I åtte år sang Steffen i det tradisjonsrike guttekoret Dresdner Kreuzchor, et av de fremste guttekorene i Tyskland, med røtter rundt 800 år tilbake. I de første årene guttene er med i dette koret har de fire timer korøvelse daglig, i tillegg til instrumental- og individuell sangundervisning. Erfaringen fra denne tiden danner fundamentet for mye av Steffens korarbeid til i dag.

Etter en avstikker, han studerte journalistikk i Leipzig, utdannet Steffen seg som kor- og orkesterdirigent ved musikkhøyskolene i Weimar og Leipzig. Steffen avsluttet i 1996 et fem års studium som diplomdirigent.

Foto: Børre Eirik Helgerud

Dirigentkarriere i Tyskland

Sin dirigentkarriere startet Steffen i 1990 da han tok over ledelsen av Kammerchor Josquin des Prez Leipzig, et ensemble som har spesialisert seg på tidlig musikk, helt tilbake til 1300 tallet, musikk fra renessanse til tidlig barokk. En del av profilen var fremføringer av ny musikk, deriblant flere urfremføringer. Med Kammerchor Josquin des Prez ble det flere radioproduksjoner og innspilling av Orlando di Lassos Psalmi poenintentialis for selskapet Raumklang.

Steffen var fortsatt direksjonsstudent da han fikk sitt første engasjement som kormesterens assistent ved Opernhaus Halle. Dette banet vei til en stilling ved et av Europas største operahus, Hamburgische Staatsoper, hvor han arbeidet i en tilsvarende posisjon fra 1997 til 2001. Steffen hadde hovedansvar for det profesjonelle koret med 80 sangere i flere enn 20 operaproduksjoner og konserter, deriblant en kritikerrost innspilling av Alban Bergs «Wozzeck» (med dirigent Ingo Metzmacher).

Kormester ved Den Norske Opera

Sommeren 2001 flyttet Steffen til Norge etter å ha blitt valgt ut som ny kormester ved Den Norske Opera blant flere titalls søkere fra hele Europa. I åtte år bygget Steffen opp operakoret til et ensemble som kunne måle seg med de beste i internasjonal målestokk, noe som ble bekreftet av flere internasjonalt kjente dirigenter som samarbeidet med operakoret i Oslo, som Heinz Fricke, Zubin Mehta, Patrick Fournillier og John Helmer Fiore. I samme periode satte Steffen i gang operaens eget barnekor. Han hadde overordnet ansvar for utviklingen av dette nye ensemblet som etter hvert fikk et navn i musikk-Norge. Steffen dirigerte mer enn 80 forestillinger med barnekoret, oftest med orkestre fra Barratt Due Musikkinstitutt i orkestergraven, i åtte forskjellige produksjoner. Dette samarbeidet fortsatte da Steffen i 2009 valgte å avslutte i sin stilling som kormester for å kunne konsentrere seg om sine egne musikalske prosjekter, fra nå av som frilans-dirigent.

Dirigent for Cæciliaforeningen og frilans-dirigent

Aktivitetene utenfor operaen startet i 2008 da Steffen ble ansatt som dirigent for Oratoriekoret Cæciliaforeningen. Fra januar 2009 ble han dessuten dirigent for den tradisjonsrike Norske Studentersangforening (til 2011). Steffen var fra 2009 til 2012 engasjert som gjesteprofessor i kordireksjon ved universitetet i Shaoxing.

Steffen har alltid hatt stor glede av å jobbe med barn og ungdom. Derfor begynte han etter sin tid på operaen å undervise på musikklinjen ved St. Hallvard videregående skole i Lier, i direksjon, kor og piano. I tillegg dirigerer han de store musikalske prosjektene skolen framfører. I 2012 startet Steffen Asker Barne- og Ungdomskor.

Han er fra 2020 deltidsansatt som høyskolelektor ved høyskolen Barratt Due musikkinstitutt. Steffen holder, i regi av Norges Korforbund, jevnlig temakurs i innstuderingsteknikk for kordirigenter.

I 2021 skrev han Dirigentboka, en lærebok i ensembleledelse. Boka er utgitt på Norges Musikkforlag AS.

Les intervju med Steffen i Vårt Oslo 15.3.17